- Q-System

Vi skal igen levere fuldautomatisk transportanlæg til Tetra Pak

  • Her fødes pallerne fra lageret ind på transportanlægget

  • Paller på den ene linje er på vej til pakkestationerne, på den anden linje på vej retur til lageret

  • Her pakkes ordrerne til kunderne, hvorefter pallerne sendes retur til lageret

Alle kender Tetra Paks emballageprodukter til juice, færdigretter m.m. men ikke alle ved, at Tetra Pak også er førende leverandør af nøglefærdige procesanlæg til fremstilling af de produkter, der efterfølgende emballeres i Tetra Paks emballager.

På basis af specifikke ordrer fra brugerne af deres anlæg leverer Tetra Pak også reservedele, og det var til effektivisering af ordrebehandlingen på reservedelslageret, at man for et par år siden investerede i et nyt fuldautomatisk transportanlæg, hvor el-styringen blev leveret af engelske Logistex, mens ”hardwaren”, selve transportanlægget blev leveret af Q-System.

Det store fuldautomatiske transportanlæg, der er installeret i Lund i Sverige, anvendes til transport af paller fra Tetra Paks højlager frem til pakkestationerne, hvor personalet plukker det bestilte antal fra pallen, hvorefter pallen returnerer til højlageret. Anlægget består derfor af 2 parallelle rullebaner, hvor den ene bane via indfødningsbaner fra lageret fører paller frem til pakkestationerne, mens den anden bane bruges til returnering af pallerne til højlageret.

Det går strygende for Tetra Pak
Så strygende, at man snart ibrugtager et nybygget højlager, hvortil vi også skal levere transportanlægget.

Det nye transportanlæg, der er bygget ud fra samme koncept som det bestående, altså 2 parallelle baner på ca. 35 m længde, med mange ind- og udfødningsbaner fra højlageret, er forbundet med det bestående transportanlæg. Paller fra det nye lager kaldes derfor også frem til pakkepladserne og transporteres retur igen, efter at det bestilte antal produkter er blevet plukket.

Til et anlæg af denne type kræves en avanceret el-styring, som både skal arbejde sammen med virksomhedens administrative system og samtidig via stregkoder, scannere, sensorer m.v. holde styr på hvor den enkelte palle til enhver tid befinder sig, og at pallen transporteres til den korrekte pakkestation og efterfølgende retur til lageret uden på noget tidspunkt at komme i karambolage med andre paller på vej til eller fra pakkebordene – og der er rigtig mange paller at holde styr på.

Ligesom ved det første projekt, har der været et tæt samarbejde med Tetra Pak og Logistex, som også denne gang har stået for el-styringsdelen. Vi kender jo hinanden godt fra sidste projekt, så samarbejdet har kørt perfekt. Montagen af transportanlægget starter primo maj, så det første af 3 containerlæs er sat til afsendelse fra Q-Transportmateriel i uge 18.